Слово «кроссенс» означає «перетин смислів» і створено авторами за аналогією зі словом «кросворд». Ця унікальна ідея належить письменнику, педагогу і математику Сергію Федіну і доктору технічних наук, художнику і філософу Володимиру Бусленко. Кроссенс уперше був надрукований у 2002 році у журналі «Наука і життя». Він являє собою асоціативний ланцюжок, замкнутий у стандартне поле із дев’яти квадратів (як у грі «Хрестики-нулики»).  Дев’ять зображень розташовані в ньому таким чином, що кожен малюнок має зв’язок із попереднім і наступним, а центральний об’єднує по смислу відразу декілька. Зв’язок може бути як поверхневий, так і змістовний. Але в будь-якому випадку це прекрасне завдання для розвитку логічного і творчого мислення. Кроссенс потрібно читати зліва направо і зверху вниз.

Алгоритм створення кроссенса:

1. Визначити тему, загальну ідею.

2. Виокремити дев’ять елементів, що стосуються ідеї (теми).

3. Знайти зв’язки між елементами, визначити послідовність.

4. Концентрація змісту в одному елементі (центральному).

5. Виокремити відмінні риси, особливості кожного елементу.

6. Підібрати зображення, що ілюструють елементи.

7. Замінити прямі образи і асоціації символічними.

8. Побудувати асоціативні зв’язки між образами елементів.

    Для полегшення процесу створення кроссенса спочатку потрібно заповнити словами кожен квадрат, а потім замінити їх образами. Оскільки у цьому завданні велика роль суб’єктивного сприйняття образів і зображень, то можливі свої варіанти зв’язків, за умови, що учень обгрунтує свою версію.

    

Прийом «кроссенс» відповідає наступним принципам:

- науковість: має наукове обгрунтування;

- ефективність: дає гарантовані результати вже з перших днів його застосування;

- гуманність: покращує якість освіти і полегшує процес навчання;

- універсальність: можна використовувати при викладанні будь-яких предметів, для навчання дітей із різним рівнем розвитку;

- креативність: спрямований на розвиток неординарного творчого мислення.

А це означає, що прийом «кроссенс» допомагає формувати всі види універсальних навчальних дій.

      Проблема, з якою часто зустрічаються автори кроссенсів, - це трактування зображень, які можуть бути не зовсім зрозумілі або досить загадкові. У такому випадку дається коротка текстова підказка – хто чи що зображено на кожному малюнку, а завдання – знайти зв’язки між сусідніми зображеннями або дати назву кроссенсу, знайшовши єдину нитку асоціацій.

 

    Кроссенс може бути використаний на будь-якому етапі уроку. У цьому випадку асоціативна головоломка буде мати конкретну методичну мету:

 

I. Перевірка домашнього завдання (використовуючи кроссенс розповісти матеріал минулого уроку).

 

         6 клас. Оповідання «Жага до життя» Д. Лондона.

1 – Джон Гріффінд Лондон (Джек Лондон)

2 – американський письменник ХІХ століття. З десяти років тяжко працює.

3 – Коли країну охопила «золота лихоманка», він разом із дядьком поповнив ряди золотошукачів. Але золота не знайшов. Зате збагатив себе іншими скарбами: вірною дружбою, знанням про життя людей, моральною силою і стійкістю, цікавими історіями і пригодами.

4 – Він стає письменником і видає збірку оповідань про Північ і золотошукачів. Одне з них – «Жага до життя», у якому розповідається про те, як двоє щасливчиків, знайшовши золото, повертаються додому. Але Білл зраджує свого товариша, і чоловік залишається сам.

5 – Повсюди на нього чекає смерть, прийнявши різні обличчя: його мучить холод,

6 – голод гризе його нутрощі та так допікає, що забиває йому памороки.

7 – За ним, слід у слід, йде такий же хворий вовк, терпляче чекаючи, що людина ослабне першою.

8 – Чоловік майже перетворився на величезного хробака, що звивався, корчився, крутився, але  вперто повз уперед.

9 – Оповідання «Жага до життя» - це гімн людині, здатній боротися за власне життя, її стійкості, витривалості, умінню не відступати перед труднощами.

 

 

II. Формулювання теми уроку, постановка мети уроку (знайти зв’язок між зображеннями і визначити тему уроку, визначити, що повинні зробити на уроці).

 

 

9 клас. Оноре де Бальзак. Повість «Гобсек». Починаючи роботу на уроці, прошу учнів подивитися на екран, де на слайді вони бачать даний кроссенс.

- Яким словом можна об’єднати всі зображення? Аргументуйте свою відповідь (Учні говорять, що всі ілюстрації містять слово «золото»).

- Як би ви сформулювали тему уроку? (Вплив золота на героїв повісті «Гобсек»)

- Отже, тема уроку – «Влада золота та її філософія в повісті «Гобсек». Повість «Гобсек» — це не лише історія одного скнари, а й дослідження явища, діагностика хвороби суспільства, стосунки в якому базуються на грошах, векселях, золоті.

 

III. Розкриття інформаційного блоку теми, пошук проблеми (причини, риси, наслідки чогось в образах і символах).

 

 

                               7 клас. Тема «Билини».

1 – Київська Русь у період IX–XIII ст. була високорозвиненою державою, яка відігравала значну роль у долі Заходу й Сходу. Люди Київської Русі не тільки воювали із зовнішніми ворогами, а й швидко оволоділи грамотою.

2 – У цей період із жанрів фольклору особливої популярності набули билини.

3 – Їх виконували народні співці — гуслярі, скоморохи, а також кобзарі.

4 – Давньоруські билини за місцем історичних подій поділяють на два основні цикли. Перший із них – київський (героїчний).

5 – У билинах трапляються імена реальних історичних діячів. В образі билинного князя Володимира (Володимир Красне Сонечко) поєдналися риси київських князів Володимира Святославича і Володимира Мономаха.

6 – Героями давньоруських билин стали богатирі – Ілля Муромець, Альоша Попович, Добриня та ін. Народ поетизує й ідеалізує їх, наділяючи великою внутрішньою силою та позитивними моральними рисами.

7 – Другий цикл билин – новгородський (соціально-побутові).

8 – У билинах новгородського циклу розповідається про волелюбного Василя Буслаєва, купця Садка (талановитого представника торгової частини Новгорода), багатого боярина Ставра, який насміхається над київськими князями, та інших новгородців.

9 – Як вважали безіменні автори, людина має бути вірним сином своєї землі, служити їй вірою й правдою, захищати від загарбників, мечем і плугом торувати шлях своєму народові до щасливого майбуття.

 

IV. Узагальнення матеріалу (кроссенс складається із зображень, котрі демонструвались учителем на різних етапах уроку, учні за ними узагальнюють матеріал і роблять висновок).

                              

 

                            9 клас. Джордж Байрон. Поема «Мазепа».

1 –Джордж Гордон Байрон

2- англійський письменник ХІХ століття

3 – зацікавився таємничою постаттю українського гетьмана Мазепи і в 1831 році створив однойменну поему.

4 – Відомості про українського гетьмана Байрон узяв із праці Вольтера «Історія Карла ХІІ», яка була надзвичайна популярною у Європі. Мазепа чудово підходив на роль романтичного героя байронічного типу і захопив уяву поета.

5 – У поемі описані події російсько-шведської війни, а саме 1709 рік, коли під Полтавою було розбито військо Карла ХІІ.

6 – Це були важкі часи для Карла ХІІ і Мазепи, коли вони із залишками війська змушені були просити захисток у султана.

7 – На чолі російського війська стояв цар Петро  І.

8 – Поема побудована у формі розповіді-сповіді головного героя твору – старого гетьмана Мазепи про любовну пригоду, яка трапилася з ним дуже давно.

9 – Байрон називає Мазепу титаном, бо Мазепа так само як і  Прометей терпів муки, які відчув під час смертоносної поїздки, йому притаманний дух прометеївської непокори.

 

V. Організація роботи в групах (скласти кроссенс на задану тему із запропонованих зображень, порівняти кроссенси груп).

 

 

  6 клас. Рей Дуглас Бредбері. Новела «Усмішка».

1 – Американський письменник-фантаст ХХ ст. Рей Дуглас Бредбері написав понад 400 творів, у яких створено художній образ майбутнього.

2 – Новела «Усмішка»,  створена в 1952 році, належить до соціальної фантастики.

3 – Автор показує читачам майбутнє життя, яке на них може очікувати.

4 – Кожен із нас мріє про щасливе майбутнє для себе, своєї родини.

5 – Але читаючи новелу, ми бачимо, що люди все зруйнували: міста перетворилися на купу сміття з понівеченими будівлями,

6 – поля аж світяться від радіації, на них немає жодної чистої рослинки.

7 – Люди перетворилися на забиті створіння, для яких свято – це вогнище із книг,

8 – знищення автомобілів, картин – всього того, що створила цивілізація. Стає страшно від побаченого.

9 – Бредбері закінчує новелу оптимістично: поки є діти, що вміють цінувати прекрасне, у людства є надія змінитися, перетворити своє жалюгідне існування на повноцінне життя. І це під силу молодому поколінню.

 

VI. Творче домашнє завдання (скласти кроссенс у друкованому чи електронному варіанті на задану тему, за змістом твору, за художнім образом).

 

 

                       7 клас. О. Грін. «Пурпурові вітрила».

1- Російський письменник ХХ століття О. Грін (Гриневський)

2 – довгий час проживав у Криму, у Феодосії.

3 – Коли в країні йшла громадянська війна, була розруха й голод, письменник створив чудову повість-феєрію «Пурпурові вітрила».

4 – Події твору відбуваються у Каперні, де серед жорстоких і примітивних людей живе самотній моряк Лонгрен, який виховує донечку Ассоль.

5 – Одного разу на березі моря дівчинка зустріла дідуся Егля, який розповів їй чудову казку про те, що в майбутньому її чекає зустріч з кораблем з пурпуровими вітрилами.

6 – Також читачі знайомляться з Греєм, який мріє стати капітаном.

7 – Жителі Каперни постійно сміялися над Ассоль, знущалися над її мрією про пурпурові вітрила.

8 – Кожного дня дівчинка виходила на берег моря і чекала, що пророцтво Егля здійсниться. Вона дуже хотіла бути щасливою.

9– Мрія Ассоль здійснилася, тому що вона вірила в неї. «Чудеса там, где в них верят».

 

 

VII. Структура уроку або декількох уроків з теми (дев’ять елементів кроссенса можуть включати в собі послідовне відображення структури уроку з темою (метою, проблемою посередині).

 

10 клас. Вивчення роману Л.М. Толстого «Анна Кареніна».

 

 

 

1- Опрацювання біографії Льва Миколайовича Толстого.

2 – Знайомство із змістом роману «Анна Кареніна».

3 – Головна думка роману – «думка сімейна».

4 – Перша сюжетна лінія роману – образ Анни Кареніної.

5 – Друга сюжетна лінія роману – образ Костянтина Левіна.

6 – Любовний трикутник: Анна – Вронський – Каренін.

7 – Стосунки Анни Кареніної і Олексія Вронського.

8 – Сімейні цінності.

9 – Чи стала Анна щасливою, коли до неї прийшло кохання? І що таке кохання? Чи варте воно, щоб заради нього жертвувати найдорожчим?

 

 

На останньому уроці, коли всі теми вже розглянуто, список книг для прочитання влітку записаний, можна звернутися до учнів із побажаннями гарного відпочинку:

1- Збагатити свій організм величезною кількістю вітамінів, що є у фруктах, ягодах, овочах.

2 – Купатися, плескатися у річці, озері, морі, басейні.

3 – Насолодитися їздою на велосипеді, відчуваючи неперевершений аромат польових квітів.

4 - Проводити якомога більше часу на свіжому повітрі разом із друзями.

5 – По можливості відправитись у подорож, відкривши для себе нові міста, країни, острови.

6 – Відчути себе «вільною людиною», зробивши «маленькі дурниці», наприклад, походити на руках.

7 – Відкрити для себе дивовижні світи, читаючи книжки, не тому що потрібно читати, а тому що хочеться!

8 – І, взагалі, отримати якнайбільше насолоди від життя!

9 – Бо літо – «это маленькая жизнь!»

 

     Створювати кроссенси – одне задоволення. Діти швидко запам’ятовують матеріал, розвивають логічне і творче мислення. Як будь-яке творче завдання, кроссенси підвищують ініціативність, креативність і розвивають уяву, комунікативні вміння, навички роботи з інформацією. Також головоломка має і величезний виховний потенціал. Вона може бути складена і за темою виховної години, святкового заходу, ювілейної дати.

 

 

(Виховна година «Сім кольорів щастя»)

Щастя – це:

1 – життя.

2 – коли у людини є сім’я, і мама з татом ніколи не сперечаються.

3 – коли мирне небо над головою.

4 – коли всі люди здорові.

5 – коли є людина, яка завжди прийде тобі на допомогу.

6 – коли тебе кохають, і ти відповідаєш взаємністю.

7 – коли збуваються твої мрії.

8 – коли є вірні друзі.

9 – ось таке воно, щастя.

 

 

Любі коліжанки! Хто зацікавився цим видом роботи, пишіть мені на електронну пошту.